למה זקוק בן אדם בריא לאוסטיאופתיה?

רפואה מונעת היא מושג מוכר, ואין חולק על חשיבותה הרבה במערכת הבריאות. למרות זאת, יישומה בשטח כמעט ולא מתבצע. כאשר אתם מעוניינים לדעת מה מצב הבריאות שלכם, עליכם ליזום באופן עצמאי ביקור אצל מומחים שונים. בדרך כלל תוצאות ביקורים כאלו יגלו בגופכם את מגוון המחלות הקיימות ויביאו בסופו של דבר לכך שתמצאו את עצמכם על כסא הטיפולים בחדרו של פסיכואנליסט.

לפני שאתם אכן מתיישבים על כיסא הטיפולים, כדאי לברר בראש ובראשונה מהי הסיבה לכאבי הראש, מדוע העייפות היא מצב אופייני כל כך לשגרת החיים, וכמוה גם עיגולים שחורים סביב העיניים, כאבי גב, ושרירים תפוסים. על מנת לברר זאת ניתן לבצע מאות  בדיקות, לבקר במרפאותיהם של עשרות רופאים מומחים, להגיע למסקנה

שמצבו של הגוף תקין בהחלט, ובסופו של דבר לבקר אצל אוסטיאופת כדי לגלות את סיבת המחלה.

האוסטיאופת - רופא שמרפא בעזרת ידיו - הוא תופעה נדירה לכשעצמה בזמננו, בו רופאים מקדישים תשומת לב רבה יותר לרישום נתונים במחשב מאשר לפציינט עצמו. בבסיסה של האוסטיאופתיה- אמנות הרפואה, קיים ידע עמוק והתמצאות בפיזיולוגיה ובאנטומיה של הגוף, זאת במקביל לרגישות חדה וגבוהה מאוד בידיו של האוסטיאופת המושגת בעקבות שנים רבות של מידה והתנסות. האוסטיאופתיה הינה פילוסופיה, מדע, ואומנות של שליטה על הבריאות. האוסטיאופתיה היא ענף מתפתח ברפואה בו האבחון כמו גם הטיפול מתבצע באמצעות ידיו של הרופא, עובדה שמוכיחה שוב את היותו של כל דבר חדש - ישן שנשכח.

ובכל זאת, מדוע סובלים רבים כל כך מכאבי ראש וגב ומתחושות של דקירה באיזור הצלעות? מהי הסיבה לבעיות בקיבה, מדוע צבע הפנים חיוור, ולמה סובלות נשים רבות מכאבים קדם-ווסתיים?  רבים מבזבזים את מיטב זמנם וכספם בניסיון להבין מהן הסיבות למצבם הבריאותי הרעוע. בנוסף לביקורים הבלתי פוסקים במרפאותיהם של רופאים שונים, מומלץ לערוך ביקור אצל האוסטיאופת- רופא שאינו זקוק לציוד, מכשירים  או כדורים, מכיוון שמיומנותו הרבה נמצאת באצבעותיו הרגישות והמיומנות ובמגע הקל המאפשר לו לזהות את המקומות הבעייתיים בגוף ובמקרים רבים אף לטפל בהם מיד. ידע עמוק של האנטומיה והפיזיולוגיה של גוף האדם עוזר לאוסטיאופת לגלות את סיבת הכאב. ידיו מסוגלות למצוא גם את ההפרעות הקלות ביותר שלא נקלטות אפילו על ידי ציוד רפואי מתקדם. לחץ פנימי  בשרירים וברצועות, הפרעות בקצב ובתפקוד האיברים השונים- בעיות אלו ואחרות מגלות אצבעותיו של האוסטיאופת המומחה.

ד"ר אלכסנדר קנציפולסקי נענה לבקשתי והקדיש מזמנו על מנת לענות על שאלותי בנוגע למהותה של האוסטיאופתיה ויכולתה לגלות מחלות עוד בשלבים המוקדמים.

- לשם מה יש צורך לעסוק ברפואה מונעת?

- שאלה זו היא נפוצה מאוד. גם התשובה עליה פשוטה: עדיף לטפל במחלה כאשר היא עדיין בשלביה ההתחלתיים והטיפול בה מהיר וקל יותר מאשר לחכות ואז הטיפול במחלה הוא ארוך ומסובך יותר. דוגמה פשוטה לכך היא קוץ שחדר לאצבע. אם מוציאים אותו באופן מיידי, ניתן לשכוח מכל המקרה תוך כמה דקות. לא כן הוא אם מתמהמהים, ואז התוצאות עלולות להיות חמורות יותר ולהגיע למצבים כגון פצע, דלקת, חום.
כאשר אדם סובל מחולשה מסוימת או תחושות לא נעימות באיברי גוף שונים, ולמרות זאת כל הבדיקות שלו  מעידות על כך כי לא קיימת כל בעיה, מומלץ מאוד לפנות לאוסטיאופת. תחושות כגון אלו שהוזכרו לעיל נפוצות מאוד כאשר הגוף פועל במצב של מתח מוגבר, סובל מהפרעות בעמוד השדרה, במערכת העצבים, באספקת הדם או זרם הלימפה. לעיתים קרובות גם צילום רנטגן או בדיקת אולטרסאונד אינם מסוגלים לגלות את הסיבה לכך ואף אינם מעידים על נוכחות של הבעיה. דווקא במקרים כאלו יש ביכולתו של האוסטיאופת להבין מהו המקור לתחושות אי-הנעימות והכבדות וכן מה עלולות להיות התוצאות במידה ולא מטפלים בבעיה באופן מיידי. על כן חובה לבצע בדיקה מניעתית אצל האוסטיאופת פעם-פעמיים בשנה בכדי להרפות את מתח השרירים, להחזיר את זרימת הדם ומערכת העצבים למצב תקין ולשפר את התפקוד של מערכת הלימפה.

- קשה מאוד להסביר לאדם שתוצאות הבדיקות שלו תקינות אך למרות זאת הוא לא מרגיש טוב שכדאי לו לפנות לאוסטיאופת.

- נכון, אך זהו עניין של הרגל. אנשים רבים המודעים לבריאותם מבקרים אצל רופא השיניים פעמיים בשנה לצורך בדיקות שגרתיות מכיוון שהם מבינים את חשיבות העניין ואת התוצאות האפשריות של הזנחה.

- למה מומלץ לבצע בדיקה מניעתית דווקא אצל האוסטיאופת?

- ליתר דיוק, גם אצל אוסטיאופת. התשובה לכך היא שהאוסטיאופת עורך בדיקה כללית של כל הגוף ולא מתמקד רק במקום מסוים. גם הבדיקה וגם הטיפול בשיטת האוסטיאופתיה יכולים למנוע כאבי ראש, הפרעות רציניות בעמוד השדרה ואף מחלות מסוימות של האיברים הפנימיים. רופא קונבנציונאלי מפנה את החולה לבדיקות שפעמים רבות אינן מגלות כל בעיה, ולמרות זאת הרגשתו הכללית של החולה אינה טובה. זאת אחת מהסיבות לפנות לאוסטיאופת שמבין מה מתרחש בגופו של האדם. הוא מודע לתנודות הרצועות, השרירים, לקצב זרימת הדם ונוזלי הלימפה. האוסטיאופת מסוגל לגלות בעיות תפקודיות של האיברים פנימיים שמשבשות את הסטטיקה והדינמיקה של הגוף כולו.

- מקצוע האוסטיאופתיה קיים כבר מאה שנה. כיצד במהלך תקופה זו למדו הרופאים הקונבנציונאליים לשתף פעולה עם תחום האוסטיאופתיה? היכן ניתן למתוח את קו הגבול המפריד בין תחום העיסוק של האוסטיאופת לתפקידו של כירורג, לדוגמה, במערכת הרפואה?

- הגבול הוא מטושטש למדי. רופאים בעלי מקצוע ספציפי עוסקים בבעיות ספציפיות, ולעומתם האוסטיאופתיה עוסקת בגוף של האדם בשלמות. לכל מומחה קיים תחום עיסוק משלו: ישנם רופאים המטפלים במחלות בעזרת תרופות, אחרים ממליצים על טיפול בעזרת ניתוח והתערבות כירורגית, וישנם המטפלים ע"י מכשירים או פיזיותרפיה. רק האוסטיאופתים רואים את הגוף כשלם ומבצעים את הטיפול בעזרת ידיהם בלבד. בראש ובראשונה האוסטיאופת מתמקד באבחון המחלה ומקדיש לכך את מלוא תשומת הלב, מכיוון שהגורם למחלה עלול להימצא במקום מרוחק מהאיבר הפגוע. הפרעה בתיפקוד של איבר מסויים או מערכת מסויימת עלולים לגרום לשיבושים בתיפקוד של איברים אחרים, ולכן חשוב כל כך לגלות את מוקד הבעיה והסיבה העיקרית להתפתחות המחלה. הטיפול האוסטיאופתי דוחף את הגוף לניצול מלא ומקסימלי של כל כוחות ההגנה המצויים בו!

- לרבים נדמה כי הבדיקה האוסטיאופתית היא בדיקת מעקב קצרה שבמסגרתה קשה לגלות דברים עמוקים הנמצאים בגוף. מה יכול האוסטיאופת לבצע במהלך בדיקה מניעתית אחת?

- כאשר אדם מרגיש חולשה, עייפות, תחושה כללית רעה, או סובל כאבים בראש או בגב, דיכאון קל, בעיות בעמוד השדרה, הפרעות במערכת העיכול, זרם הלימפה ואספקת דם, מומלץ מאוד לפנות לאוסטיאופת. ידיו של האוסטיאופת מסוגלות לקלוט אף את השינויים הקלים ביותר בתפקודי הגוף- כאלו שאינם גורמים לכאבים מידיים ובלתי אפשרי לעלות על עקבותיהם במהלך בדיקות שגרתיות. לכן חשוב מאוד לבקר אצל האוסטיאופת לצורך בדיקה מניעתית.

במידה והאוסטיאופת לא  מאתר בעיות רציניות, הטיפול המומלץ מסתכם בשתיים-שלוש פגישות. במהלך ביקור אחד מסוגל האוסטיאופת לטפל בבעיות של חולשה או ישנוניות פתאומית. בעיות מעין אלו מפריעות לשגרת יום תקינה ורבים מהפציינטים הסובלים מהן נמנעים אפילו מנהיגה ברכב. במרבית הבעיות ניתן לטפל בעזרת ניקוז לימפתי המתבצע לרוב במהלך ביקור אחד. כמו כן יכול האוסטיאופת לשפר את צבע הפנים, להביא לתפקוד מקסימאלי ומדויק של שרירי הפנים, ולהפוך את המטופל לאדם ערני ונמרץ יותר. חובה לפנות לאוסטיאופת גם לאחר תאונות, אף אם האורטופד או הכירורג לא גילו כל בעיה. הסיבה לכך היא שאם נגרמה תזוזה פנימית כלשהי בעקבות התאונה אך לא טופלה מייד, תוך שנה או שנתיים היא עלולה לגרום לתוצאות חמורות.

במהלך ביקור אחד יכול האוסטיאופת להבין אם המטופל סובל ממיקרו-הפרעה של הגולגולת או עמוד השדרה. במקרה של תאונה, גם אם  חגורת הביטחון של הרכב מנעה פציעה, היא עדיין אינה מסוגלת למנוע את האנרגיה שהופעלה בזמן הפגיעה ועברה לשלד ולאיברים הפנימיים. כתוצאה מכך עלול כל הגוף להיפגע  בשל שיבוש באיזון המנגנונים הפיזיולוגיים והאנטומיים. בעזרת שיטות מיוחדות מוריד האוסטיאופת את המתחים וההתכווצויות. בצורה כזו השרירים, הרצועות והרקמות נרגעים, ובעזרת תנועות קלות האוסטיאופת עוזר להם לחזור למצב הטבעי הנכון.
לעיתים קרובות פונים אלינו ספורטאים לפני ואחרי תחרויות: הפרוצדורות האוסטיאופתיות משפיעות עליהם כעיסוי עמוק ומרגיע המשקם את הפעילות של מערכת השלד והשרירים.

רופאים מאבחנים את תסמונת הדיסטומיה אצל כחמישים אחוזים מהאוכלוסייה. חולים הסובלים מתסמונת זו מתלוננים על כאבי ראש, לחץ דם לא יציב, הפרעות בתפקוד הלב ומחלות רבות אחרות. במידה ולא מתגלות כל בעיות בבדיקות השגרתיות, ישנו סיכוי רב לכך  שכמה פרוצדורות אוסטיאופתיות יורידו את הכאבים ואת מאפייני התסמונת הנ"ל.

- כלל ידוע בשיטת האוסטיאופתיה טוען כי רק את גוף מאוזן מסוגל לתפקד באופן נכון ולמשך זמן רב.

- זה אכן כך. חשוב לזכור כי כדי לשמור על האיזון יש לבצע בדיקות וטיפולי מנע.

מאת: ילנה קושלבה