רפואת שיניים ואוסטיאופתיה

לעיתים קרובות הרפואה המודרנית משלבת תחומים שנחשבו פעם כבלתי חופפים. עובדה זו משמשת  כהוכחה לכך שהתמחות צרה ולא רחבה איננה תמיד נכונה. השיטות של טיפול אלטרנטיבי מקובלות כיום בקופות החולים שהציגו בעבר גישה קונסרבטיבית. ברוח זו, תחום שנראה כסגור מאוד כמו תחום רפואת השיניים החל בשנים האחרונות לשתף פעולה עם האוסטיאופתיה - ענף רפואה שרואה את גוף האדם כמכלול.

על השאלה מהו הקשר בין רפואת שיניים ואוסטיאופתיה הסכים לענות
ד"ר אלכסנדר קנציפולסקי, מנכ"ל  "KANPAL" - קליניקה לאוסטיאופתיה ושיקום.

- בזמן האחרון אנו עדים לכך שאוסטיאופתים משתפים פעולה בהצלחה עם רופאי שיניים ועם אורתודונטים. שיתוף פעולה זה מביא לתוצאות טובות ביותר. האם תוכל לספר כיצד בדיוק שימוש בשיטות אוסטאופתיות מוסיף ליעילות הטיפול אצל רופא השיניים?

- אתחיל בעזרה הנפוצה ביותר אותה יכול האוסטיאופת להציע לרופאי השיניים: השימוש במכשור ליישור שיניים הופך לנוח ונעים בהרבה. יחד עם זאת, האוסטיאופתיה מאפשרת מניעה של של תופעות הלוואי בזמן השימוש בשיניים תותבות, כגון סחרחורות וכאבי ראש. האוסטיאופת יכול להועיל גם בכל הקשור לכאבים במפרק הלסת התחתון. כמו כן האוסטיאופתיה מועילה במידה ויש לחולה קושי בפתיחת הפה, וכמובן- ביישור עצמות הלסת. אגב, הייתי רוצה לדייק ולומר ששיתוף הפעולה בין רופאי השיניים והאוסטיאופתים קיים כבר זמן רב. רופאי שיניים היו בין הראשונים בקרב קהיליית הרופאים המתמחים שהתחילו לשתף פעולה עם האוסטיאופתים. כתוצאה מכך, בעיות הקשורות לטיפולי שיניים, נפתרות בהצלחה הודות למאמצים המשותפים של רופאי השיניים, האורתודונטים והאוסטיאופתים.

- אשמח לשמוע ממך אודות התועלת שמביאה האוסטיאופתיה לתהליך התאמת והרכבת התותבות.

- האוסטיאופתיה מאפשרת שיפור בתוצאות של הרכבת תותבות, וזאת כאשר התותב חוסם ומקבע את תנועות עצמות הגולגולת, דבר שגורם לכאבי ראש ומשתקף במצב הבריאות הכללי. כאב ראש הוא סיבוך סטנדרטי לאחר הרכבת התותב בצורה לא נכונה. לפני תחילת הטיפול האורתודונטי או הרכבת התותבות מומלץ מאוד לערוך סקירה של כל הגוף מבחינה אוסטיאופתית. כמו כן, לאחר התערבות אורתודונטית משמעותית יש לעבור בדיקה אצל אוסטיאופת. חשוב שרופא שיניים או האורתודונט יבין ויכיר את ההשפעה המשמעותית שנושא הטיפול שלהם על מצב הבריאות של הגוף, ויוכל לראות את האורגניזם בשלמותו. היום לא רק שיניים בריאות, אלא גם חיוך רחב ובוהק הפך לסמל של הצלחה. יחד עם זאת, מעטים יודעים שיישור עצמות הלסת, הרכבת תותבות לא נכונה ואפילו סתימה לא מדויקת בשן, עלולים לגרום לבעיות בריאות רציניות. וכן להיפך, הפרעות באיזון הגוף עלולות להיות הסיבה העיקרית לבעיות דנטליות ואורתודונטיות.

בגוף האדם - כל האיברים קשורים האחד לשני, מהעקב ועד לקודקוד. הפרעות בסימטריה במקום אחד גורמות לשרשרת תגובות בלתי נמנעת. זה

מתבטא במיוחד בקשר הישיר שבין מערכת השיניים למערכת השרירים והשלד.

אתן דוגמה פשוטה לכך. אם בעקבות חסימה כלשהי בפרקים או בשרירים נוצר חוסר איזון במפרק הירך, יציבת עמוד השדרה משתנה גם היא. מצב זה גורם בתורו לעצם הלסת התחתונה לשנות מיציבתה הנכונה, אחריה לעצם העליונה ועד לעצמות הלחיים והפנים המשנים צורתם. ברור כי שינויים אלו מתבטאים גם בהרעה במצב השיניים: עומס לא נכון עלול לגרום לבעיות בסגר השיניים, לפאראדאנטוסיס ולנזק לאמייל המכסה על השן. במקרה כזה טיפול אורתודנטי או דנטלי לא יוכתר בהצלחה. המעגל המתואר לעיל פועל גם בצורה הפוכה. טיפול שיניים לא נכון עלול לגרום  לשינויים פתולוגיים בכל הגוף. שינוי בגובה השיניים האחוריות עלול לשנות את מיקומו של ציר הלסת העליונה והתחתונה. מוטה זו גורמת לעומס בעצמות הצוואר של עמוד השדרה, ולאחר מכן לחלקים אחרים של הגב. בשלב מאוחר יותר תהליכים אלה עלולים לגרום להפרעה בעצבוב, בפעילות האיברים הפנימיים ואף נזק למוח. אוסטיאופת יכול לעזור להתגבר על כאבים במפרק הלסת התחתונה ובמקרה של קושי בפתיחה וסגירה של הפה.

- מהו תפקיד האוסטיאופתיה בטיפול בסגר שיניים לקוי אצל ילדים?

- הודות לאוסטיאופתיה הקרניאלית, הטיפולים האורתודונטיים נעשים יותר יעילים. ילדים ובני נוער  המשתמשים בפלטות ליישור שיניים חייבים להיות במעקב אצל אוסטיאופת לצורך בדיקות ויישור של עצמות הפנים, הגולגולת וחוליות הצוואר.
חשוב מאוד להתייחס לקשר בין מצב השיניים, חלל הפה ואיברים ומערכות אחרות, בגילאי הילדות וההתבגרות, תקופת הצמיחה והתגבשות הגוף. לפני שניגשים לטפל בבעיות בלסת בקרב ילדים, דבר שהפך לשיגרה במהלך השנים האחרונות,  ואפילו לפני שפונים לקלינאי תקשורת, יש להתייעץ עם אוסטיאופת. טיפול אוסטיאופתי שנעשה בזמן הנכון מוריד את הסיכון לבעיות שיניים לאחוזים מינימליים. בשנים האחרונים קיימת עלייה במספר הילדים עם בעיות בלסת ואנומליות אחרות במערכת חלל הפה. בחלק מהמקרים הדבר קשור להפרעות בהתפתחות התוך רחמית. לעיתים זה קשור ללחץ באזור חיבורי עצמות הגולגולת והפנים, דבר שגורם להאטה בקצב גדילת הלסתות  ולצמיחת שיניים לא נכונה. לפי הבנתם של האוסטיאופתים לחץ זה עלול להיות קשור לטראומה שחווה הילד בלידה, אשר לעיתים חולפת ללא סימפטומים נלווים.  הודות לטיפולים אוסטיאופתים, תהליך ההתרגלות לאביזרים אורתודנטיים מתקצר ומצטמצם, וכמוהו גם תקופות הטיפול ומספר הסיבוכים והבעיות החוזרות.

- מהו תפקיד האוסטיאופתיה בתחומים אחרים של רפואת שיניים – כירורגיה ותרפיה?

- בכירורגיית שיניים נתקלים בבעיה שיקומית, כאשר הפציינטים נאלצים להיות זמן ממושך עם פה פתוח. בעיה נוספת היא בצקת ברקמות אחרי הניתוח. לעתים קרובות נתקלים הכירורגים בדחייה של השתל. מנקודת המבט של האוסטיאופתיה ניתן להסביר זאת כהפרעה במחזור הדם במקום ההשתלה. טכניקות אוסטיאופתיות רבות מאפשרות עזרה משמעותית גם במקרים אלו.

לעיתים קרובות, ברפואת השיניים הטיפולית נתקלים רופאים במקרים בהם סתימה איננה מתאימה בגודלה באופן מדויק לשן. תחילה היא מפריעה רק מעט, אך  כעבור כמה חודשים עלולה לגרום לתפקוד ליקוי של מפרק הלסת התחתונה. כאשר החולה נמצא תחת הרדמה, הוא מתקשה להעריך את תחושותיו, ותוך יום-יומיים כבר מספיק להתרגל למצב החדש. בצורה כזו מתפתח ליקוי הדרגתי. רופא-אוסטיאופת מסוגל לגלות השפעות פתולוגיות אלה אפילו ברמת המיקרו.

- מהי משמעות האוסטיאופתיה ברפואת השיניים האורתופדית?

- רפואת השיניים האורתופדית והאוסטיאופתיה צועדות יד ביד.  כאשר החולה נמצא זמן רב ללא שן מסוימת, זה עלול לגרום לשורה שלמה של תגובות הסתגלות בגוף, אשר במקרים מסוימים מתבטאות בכאבים בצוואר או במותניים. פציינט כזה עשוי להתייעץ עם מומחים שונים בניסיון למצוא פתרון לבעיתו, אך התוצאות של טיפולים כאלה תהיינה לא מספקות כל עוד רופא השיניים האורתופד לא יטפל בבעיה של עצמות הלסת. מצד שני, מצב מתמשך של שן חסרה גורם לשינויים בתוך הלסת ובעצמות הגולגולת הקשורות אליה, בפיקסציה במקומות החיבורים שביניהם, וכמו כן במבנים השריריים-פאסציאליים הנושאים עומס א-סימטרי. התאמת שיניים תותבות לפציינט כזה תהיה ללא ספק בעייתית ביותר. רק לאחר העלמת השינויים שנוצרו במערכת חלל הפה, אפשר יהיה להגיע לתוצאות טובות. בשלב זה האוסטיאופתיה אמורה ויכולה להציע עזרה.

- האם ניתן להסיק מדבריך שבמידה ומישהו סובל מכאב ראש, מסחרחורת, או מכאבים בתנועות הצוואר, מכאבי מותניים, אוזניים סתומות או רעשים וזמזומים באוזניים עליו לפנות גם לרופא השיניים וגם לאוסטיאופת? אם כן, למי קודם?

- שאלה זו היא דו-משמעית. קורה דווקא שסימפטומים כמו סחרחורת, כאב ראש, כאב בפנים, אוזניים סתומות, זמזום באוזניים, נקישות בלסת, כאב בצוואר, בכתף או בגב וכד', הינם סימנים של הסיבוכים המאוחרים של טיפול שיניים. למעשה, פנייה לאוסטיאופת עוזרת גם לרופא השיניים וגם לפציינט.

שימוש בטכניקות האוסטיאופתיות בפרקטיקה של רופאי השיניים חוסכת כסף וזמן. זאת  הודות לביטול הצורך לחזור שוב ושוב על טיפולים יקרים. מצד שני, נמנע סבל מיותר מהפציינט. האוסטיאופתיה מאפשרת לא רק טיפול בטוח במחלה ללא התערבות כירורגית ושימוש בתרופות, אלא עשויה גם לגלות את הסיבה המקורית לבעיה ולהסיר אותה.

מאת: מאשה חיניץי